Bedre lønnsomhet med eksport
Interessen for mat og drikke fra Norge er større enn mange tror, og det finnes mange spennende og lønnsomme kunder utenfor landets grenser. Denne høsten inviterte Norges Vel til eksportkurs.
- Mange får bedre lønnsomhet og styrker egen konkurranseevne gjennom eksport. Gjennom dette kurset hjelper vi gründere med å finne ut om eksport kan være noe for dem og deres bedrift, sier Turi Britt Kuepers som har lang erfaring med eksportrådgiving.
Sammen med kollegene Mats Olsen og Marius Sandvik inviterte hun til fire samlinger med faglig påfyll, personlig rådgiving og diskusjoner med andre som har samme tanker.
En ny nisje kan utgjøre en stor forskjell
- En ny nisje eller en håndfull nye kunder kan utgjøre en stor forskjell. Også mindre produsenter kan lykkes med å ta sine produkter over grensen, sier Mats og Marius som til daglig arbeider med gründere gjennom etablerertjenestene på Romerike og i Follo.
Gjennom programmet har deltakerne utforsket sine muligheter, og fått innsikt, metoder og verktøy for å skape nye kunderelasjoner og verdier for sine kunder. Kunnskap som også er nyttig i hjemmemarkedet.
To deltakere på høstens kurs var Marit Røttingsnes Westlie fra Rakkestad, bedre kjent som matbloggeren Fru Timian, og Hans Christian Kihl som driver Kihl gård i Råde, nær Fredrikstad.
Viktig å forplikte seg og bli konkret
Matblogger Marit, eller fru Timian, har også en nettbutikk med kryddere og oljer som gir god smak i mat. Det er disse produktene hun nå vurderer å eksportere.
- Kurset har vært bra med kunnskapsrike instruktører, og jeg er veldig glad for at jeg ble med. Ettersom vi har vært få deltakere, har det vært veldig uformelt og åpent for å stille spørsmål og å gå konkret inn på hver av våre bedrifter og videre tanker. For meg har det vært viktig å forplikte meg til å tenke og begynne å konkretisere litt mer mulige veier mot eksport. Dagene som gründer er hektiske, så det er lett å skyve vekk det som ikke må gjøres her og nå.
- Den viktigste lærdommen er kanskje at det å eksportere, på samme måte som å drive handel her hjemme, handler om en god miks av gode produkter, hardt arbeid, både planlegging og tilfeldigheter, og litt flaks, sier Marit som har som mål å teste ut eksport i løpet av 2024.
Ingen kvikk fiks
Hans Christian Kihl driver Kihl gård med korn, skog, eggproduksjon og selskapslokaler. Kihl er en familiedrevet gård med lange tradisjoner. Eggprodusenten Kihl deltok på kurset med ideen om å eksportere norske, sykdomsfrie egg til bruk i medisinproduksjon.
- Kurset var en fin innføring i hva en bør tenke på når en vurderer å selge ut av landet. Kursholderne var inspirerende, og vi hadde mange gode diskusjoner. En viktig lærdom er at det ikke finnes noen kvikk fiks og at mye må på plass av gode forberedelser, sier Hans Christian Kihl som har bestemt seg for å jobbe litt mer med hjemmemarkedet før han eventuelt går utenlands.
- Utlandet er ikke glemt, sier han.
Kurs og kunnskapsdeling
Norges Vel arrangerer årlig en rekke kurs rettet mot bønder, matprodusenter og gründere innen matproduksjon.
I tillegg kurser og rådgir vi gründere gjennom etablerertjenestene på Øvre og Nedre Romerike og i Follo, alle under Startup Viken i Viken fylkeskommune.
Eksportkurset for produsenter av mat og drikke er støttet av Viken fylkeskommune.