Ønsker du å utvide og få nye kunder?
Vi inviterer til eksportverksted med faglig påfyll, personlig rådgiving og diskusjoner med andre som har samme tanker. Med vår hjelp finner du ut om eksport kan være noe for deg og din bedrift.
Interessen for mat og drikke fra Norge er større enn mange tror. Det finnes mange spennende og lønnsomme kunder utenfor landets grenser.
En ny nisje eller en håndfull nye kunder kan utgjøre en stor forskjell. Også mindre produsenter kan lykkes med å ta sine produkter over grensen. Mange får bedre lønnsomhet og styrker egen konkurranseevne gjennom eksport. Kanskje dette er en mulighet for din bedrift også?
Ved å delta på eksportverkstedet kan du utforske mulighetene sammen med våre rådgivere og andre produsenter som ønsker det samme. Du får innsikt, metoder og verktøy for å skape nye kunderelasjoner og verdier for kundene.
Etter endt program har du kunnskap til å ta en beslutning om eksport er noe for deg. Uansett om du velger eksport eller ikke, har du fått ny kunnskap som også vil være nyttig i hjemmemarkedet.
Hvorfor eksport?
Hvordan lykkes globalt med lokalt? Norge har råvarer i verdensklasse, og det finnes kjøpesterke og kvalitetsbevisste kunder også utenlands. Sliter du med å selge i nabolaget, hvorfor ikke heve blikket utover landets grenser?
Eksport gir tilgang til andre markeder
Det er få som eksporterer fordi de mangler kunnskap om mulighetene
Forskning viser at bedrifter som eksporterer også lykkes bedre her hjemme
Eksport stimulerer til innovasjon og samarbeid
Nettverk og erfaringsutveksling
I vårt program møter du andre mat- og drikkeprodusenter. Sammen utforsker vi nye muligheter og ser på hvordan vi finner nye kunder ved å tenke annerledes enn konkurrentene.
Møter andre i samme situasjon
Oppfølging av våre tre rådgivere
Nettverk og samarbeidsmuligheter
Deltar i felles diskusjoner og erfaringsutvekslinger
Deltar i aktivt gruppearbeid og oppgaver som bringer deg videre i prosessen
Metoder og verktøy for å lykkes
Eksport handler om å bygge stein for stein og finner de rette kundene for din organisasjon.
Vi diskuterer metoder og verktøy for å komme i gang og lykkes raskere, samtidig som din risiko reduseres.
Hvordan finne rett marked
Hvordan teste kundebehov
Forretningsmodell og eksportstrategi
Praktisk informasjon
Programmet starter med et uformelt webinar for å bli kjent, introdusere programmet og avklare forventninger fra deltakerne.
Programmet består av 4 samlinger. Det blir noe hjemmearbeid mellom samlingene. Hjemmeoppgavene blir diskutert i påfølgende samling og danner grunnlaget for det neste steget i prosessen din og det videre arbeidet for deg i programmet.
Nettverksprogrammet støttes av Viken Fylkeskommune og vi kan derfor tilby en lav deltakeravgift på kr. 4 000,- kroner.
Er du medlem i Norges Vel får du 20 prosent rabatt på kursavgiften og betaler kun 3.200,- kroner.
Hvordan oppnå raskere vekst og lavere risiko på nye markeder
Hvordan finne rette markedet for deg
Hvem er dine kunder
Hvordan forstå kundene dine
Hvordan kan produktet ditt hjelpe dine kunder og deres forretningsmodell
Hvordan skape forretningsmodell og eksportstrategi for målgruppen din
Lokale produsenter av mat og drikke som:
Vil utnytte ledig kapasitet
Har vekstambisjoner
Har prøvd eksport, men ønsker mer kunnskap
Kurset er primært for produsenter i Viken, men ved ledig kapasitet kan andre delta.
Kunnskap om eksportprosessen, hva skal til for å lykkes
Innsikt i egen idé og potensial
Markeds- og kundeforståelse
Metode for å teste kundebehov
Opprette dialog med potensielle kunder
Involvere potensielle kunder for testing og kundeinnsikt
Skape en forretningsmodell som fungerer godt for deg og kundene
Operasjonalisere forretningsmodellen
Tidspunkt kommer snart
Bli kjent og introduksjon til kurset (digitalt)
Samling 1: Hvorfor vil du lykkes - finn dine verdier
Samling 2: Bedriftscase og handelstekniske rammebetingelser
Samling 3: Kundene og deg - hvordan bli lykkelige sammen
Samling 4: Prioiteringer og valg av partnere
Samlingene skjer hos Norges Vel på Hellerud gård, Bråteveien 200, 2013 Skjetten.
I tillegg blir det individuell veiledning, rådgiving og exportcoaching av den enkelte deltaker gjennom kurset.
Kursholdere
Turi-Britt Kuepers
Seniorrådgiver mat og kultur
Turi-Britt Kuepers jobber med forretningsutvikling og har flere års internasjonal arbeidserfaring fra eksportrelaterte ansvarsområder i privat og offentlig, blå og grønn sektor.
Hun har særskilt kompetanse innen etablering av nye forretningsområder på hjemme- og eksportmarkeder, konseptutvikling, implementering og utvikling av nye markeder og produkter, samt eksport til EØS og tredjelands markeder.
Turi-Britt har jobbet i Innovasjon Norge (tidligere Norges Eksportråd) som spesialrådgiver for Landbruksbaserte produkter, samt i tyske privateide bedrifter innen næringsmiddelindustrien.
Turi-Britt Kuepers er utdannet Diplom Eksportøkonom fra Norges Markedshøyskole i Oslo og har en grad i Merkantil Tysk og Internasjonal Handel fra Høyskolen i Østfold. Videre innehar hun en eksamen i Brand Management fra Norges Handelshøyskole i Bergen og en Bachelor i ernæring.
Mats Olsen
Seniorrådgiver forretningsutvikling og entreprenørskap
Mats har over 20 års erfaring innenfor finansiering, forretningsutvikling og kurs- og rådgivningsvirksomhet rettet mot etablerere.
Ett område Mats har arbeidet særlig mye er med nyskaping og utvikling i landbruket. Han har blant annet jobbet i Næringspolitisk avdeling i Norges Bondelag og kjenner landbrukets utfordringer og muligheter godt. Han har særlig god oversikt over finansieringsmulighetene i næringen og har spesialkompetanse innen etablering av nye næringer i landbruket (reiseliv, lokal mat, Inn på tunet med mer). Han holder også kurs over hele Norge innenfor temaet.
I flere år var han også daglig leder for et stort lokalmatnettverk på Sør-Østlandet som var en del av Culinary Heritage Europe. Her jobbet han tett med både bønder, næringsmiddelbedrifter og restauranter for å fremme synlighet og omsetning av lokalmat. I tillegg arbeidet han mye mot tilsvarende nettverk i Europa.
Marius Sandvik
Seniorrådgiver forretningsutvikling og entreprenørskap
Marius har 16 års erfaring fra å bistå bedrifter med finansiering, forretnings- og konseptutvikling, samt kurs- og rådgivningsvirksomhet.
Siden 2006 har Marius jobbet med en rekke ulike prosjekter innen innovasjon og entreprenørskap både nasjonalt og internasjonalt. Han er en ettertraktet foreleser omkring entreprenørskapsfaglige tema og har bistått utallige oppstartsbedrifter med alt fra finansiering til å finne det riktige kommersielle utgangspunktet.
Han har en cand.mag.-grad fra universitetet i Oslo og Bi, samt en master i informasjon og samfunnskontakt fra University of Western Sidney.
Påmelding
Lenke til påmelding kommer snart.