Rammevilkår som støtter småskala matprodusenter

En verdikjede, som er hele prosessen fra dyrking til salg av mat, trenger gode regler og politikk som støtter småskala matprodusenter. Uten dette er det vanskelig for dem å delta i verdikjeden og oppnå en rettferdig fortjeneste.

Småskala matprodusenter står for en betydelig del av matproduksjonen i mange land. Det er derfor viktig å styrke deres posisjon og rammevilkår slik at de kan produsere og selge mer mat. Dette gir økt tilgang til mat i lokalsamfunnene, noe som øker matsikkerheten.

Hva skjer mellom produksjon og forbruk?

Dette eksempelet viser hvor mye rammevilkårene betyr: I Tanzania kunne man tidligere importere ris fra andre land uten å betale toll, og noen ganger ble det importert ulovlig ris. Når markedene fikk tilgang til billig importert ris ble prisen for ris veldig lav, noe som gjorde at bøndene som produserte lokal ris fikk dårligere betalt. Myndighetene i Tanzania endret reglene for dette og satte inn strenge kontroller for import av ris, noe som resulterte i at de lokale småskala risprodusentene fikk bedre betalt for risen sin.

Vi jobber med å forbedre rammevilkårene for småskala matprodusenter ved å samarbeide med lokale organisasjoner i de landene vi har prosjekter:

  • Kartlegger nåværende rammevilkår og lager konkrete forslag til forbedringer.

  • Jobber med beslutningstakere for å informere dem om utfordringene småskala matprodusenter møter, og prøver å få regler og politiske reformer godkjent og gjennomført.

  • Samarbeider med produsentorganisasjoner for å engasjere beslutningstakere og utvikle rammevilkår som støtter småskala matprodusenter og deres virksomheter.

  • Fremmer likestilling gjennom organisasjonene vi samarbeider med. Ett eksempel er organisasjoner som arbeider politisk med å endre lover og regler, disse er viktige talerør for kvinners rettigheter og deltakelse.

Hva er en verdikjede?

Ethvert produkt som omsettes – lokalt, nasjonalt eller internasjonalt – er en del av en verdikjede. Og ethvert ledd i kjeden kan potensielt øke verdien på produktet. En verdikjede er rett og slett alle trinnene som trengs for å lage og levere et produkt til kundene. Du kan tenke på det som en kjede hvor hvert trinn legger til en verdi til produktet. Et eksempel, hvis vi tenker oss risen vi spiser til middag. Her vil verdikjeden inkludere alt fra å forberede jorda, dyrke risen, innhøsting, transport og salg. Altså alt som kreves for at risen er ferdig som mat hos en familie.