Deler ny forskning om akvakultur
Tidligere i år samlet vi fagfolk, forskere og studenter for å dele og diskutere funn fra forskningen ved akvakultursenteret CEPAQ. Forskningen bidrar til kunnskap og genetisk forbedring på oppdrettsfisken tilapia, en viktig del av arbeidet med å utvikle Mosambiks sektor for akvakultur.
Av Jose Ramos, leder for Norges Vels landkontor i Mosambik
Forskning og kunnskapsformidling inngår i prosjektet "En plattform for utvikling av akvakultur i Mosambik, (CEPAQ-Project)", som støttes av Norges utenriksdepartement og ledes av Norges Vel.
Det første symposiet for formidling av forskningen utført ved CEPAQ ble holdt 18. og 19. januar 2023, på Praia de Macaneta i Mosambiks hovedstad Maputo.
InOM
Mosambiks offentlige institutt Oceanographic Institution of Mosambique (InOM) driver vitenskapelig forskning, kunnskapsutvikling, teknologi og innovasjon.
CEPAQ
Akvakultursenteret CEPAQ som ligger i Chókwè i Gaza-provinsen driver et avlsprogram for genetiske forbedring av Tilapia (Oreochromis mossambicus) og produksjon av yngel og settefisk for videre salg til oppdrettere i Mosambik. Senteret er et knutepunkt for å legge til rette for investeringer i akvakultur fra privat sektor.
Arrangementet ble åpnet av professor Antonio Hoguane, generaldirektør i InOM. Han uttrykte sin takknemlighet til det norske samarbeidet med den mosambikiske akvakultursektoren og til CEPAQs anvendte forskning på anlegget i Chokwe.
Forskernes resultater brukes av CEPAQ
I den første diskusjonsrunden av symposiet fokuserte forskningen som ble presentert på optimal tetthet av tilapia i dammene og fôringsfrekvens, samt ytelsen til tilapia mossambicus som er samlet inn fra den sørlige delen av Mosambik.
Fire presentasjoner tok for seg disse problemstillingene og foreslo vitenskapelig testede anbefalinger som kan være til nytte for oppdrettere for å oppnå bedre produksjonsresultater. Koblingen mellom studentens avhandling og CEPAQs anvendte forskning er positiv.
CEPAQs tekniske stab bekreftet at konklusjonene og anbefalingene knyttet tiltetthet og fôringsfrekvens ble vurdert da protokollene som blir brukt ved CEPAQ ble utarbeidet.
Fant to typer tilapia med best vekstytelse
Avhandlingen om veksten til tilapia mossambicus har også gitt verdifull informasjon til CEPAQ; blant det innsamlede genetiske materialet fra sør-Mosambik fant forskningen ut at tilapia fra to steder (Sotiva e Marrangua) hadde den beste vekstytelsen, og CEPAQ Genetic Enhancement bruker denne informasjonen aktivt.
Den andre runden med diskusjoner var relatert til kjønnsreversering, reproduksjonshåndtering og tetthet av postlarver. Nivået på vellykket kjønnsreversering var et tema for deltakerne, og noen uenigheter ble avslørt.
Er det forskjell på niltilapia og mosambikisk tilapia?
I den tredje runden av symposiet ble det diskutert den zootekniske ytelsen til yngel fra Nile Tilapia (Oreochromis niloticus) og mosambikisk Tilapia (Oreochromis mossambicus). Diskusjonen tok blant annet for seg aspekter ved fôringsfrekvens og vannkvalitetsparametere (oksygen oppløst, temperatur, pH, gjennomsiktighet, etc.), inkludering av vannbregnemakroalger (Azolla filiculoides) i fôr.
To studier av veksten til Nile Tilapia avhengig av diett matet med forskjellige (for tiden utført ved CEPAQ) og en mastergradsavhandling om elvereken Cryphiops caemenatrius av en CEPAQ/InOM-ansatt ble også presentert.
En god kanal for kunnskaps- og informasjonsutveksling
Technical Superior Institute (ISPG) -hvor de fleste av studentene ble uteksaminert - og CEPAQs roller er forskjellige; ISPG er en skole for utdanning og forskning, mens CEPAQ er en institusjon der studentene kan bruke fasilitetene til eksperimenter og forskningsrelaterte aktiviteter relatert til studiene.
De faglige uenighetene som kom frem, viser at symposiet er en flott kanal der forskere kan utveksle informasjon og tilegne seg nye ferdigheter og kunnskaper.
Deltakerne uttrykte interesse for å fortsette med denne typen arrangementer som gir nye læringsmuligheter og er en arena for å utveksle informasjon. De understreket også behovet for å utvikle akademiske skriveferdigheter som kreves i forbindelse med forskningsoppgaver.