Eksport: Fra stengte kraner til internasjonale ganer

I koronatiden der de fleste bedrifter kjempet for å overleve, klarte Oslo Brewing Company å heve blikket og tenke nytt. Da byrådet stengte Oslos tappekraner dro de ut i den store verden på jakt etter nye struper å leske. Å satse på eksport i det internasjonale ølmarkedet viste seg å være et smart trekk. Da pandemien edelig slapp taket hadde bryggeriet nesten doblet sin omsetning.

Dagens marked åpner opp for store eksportmuligheter, og det finnes mange spennende og lønnsomme kunder utenfor landets grenser. Denne høsten arrangerer Norges Vel et eksportkurs for mat og drikke.

Vi tok en prat med Dimitri Yogaratnam, medgründer og daglig leder i Oslo Brewing Company, om hans tips til små bedrifter som ønsker å satse internasjonalt med sine produkter.

Nettverk er den viktigste investeringen

Dimitri har jobbet med mat og drikke siden tenårene og har et lidenskapelig forhold til det han driver med. At det han driver med ikke bare er en jobb, men en livsstil, har vært viktig for bedriftens suksess. I følge Dimitri finnes det ikke noen standardoppskrift på hvordan man skal lykkes med eksport. Man må bare kaste seg ut i det og finne sin egen vei. Han har allikevel noen gode råd å by på:

- Å bygge nettverk har vært avgjørende for vår suksess. Alt blir mye enklere om du har noen som ønsker å se deg og dine produkt der ute. Og alle som har vilje til det klarer å bygge seg et nettverk, sier Dimitri. - Så klart det er tidkrevende, men det er den største og viktigste investeringen du gjør for å lykkes internasjonalt.

Det som funker i Japan funker ikke i USA

Oslo Brewing Company etablerte en egen bar i Japan for å få en fot innenfor og bygge nettverk og relasjoner i markedet. I Japan forstod de fort at det at ølen deres var brygget på norsk vann var et betydelig USP (unique selling point), som tilførte produktene deres en verdifull kvalitet som appellerte til kundene.

Norsk ren og frisk natur ble et viktig brandstatement i Japan. Men om vakre norske fjell og fjorder skjerpet øltørsten til Japanerne så gjorde den ikke det samme for Amerikanerne. Det som var et USP i Japan har ikke samme appell i USA. Der er historien din mer interessant og øl eldre enn en måned får du ikke solgt. Så skal du lykkes i USA må du brygge lokalt og få kundene til å riktig like deg.

Forstå kultur, byråkrati og marked

Videre er det viktig å forstå hvordan kultur og byråkrati fungerer og hvor forskjellig dette kan være fra land til land. Og ikke minst er markedsinnsikt viktig, å ta seg tid til å lære og forstå hvordan de ulike markedene fungerer og kombinere dette med en porsjon god «salesmanship». 

- Dette bare illustrerer hvor forskjellige utenlandske markeder er fra hverandre og hvor viktig det er med riktig markedsinnsikt og kulturforståelse når man skal inn i nye markeder. Det samme gjelder i forhold til byråkrati og regelverk, sier Dimitri.

I Japan kunne papirarbeidet til tider være kvelende, mens regelverket i Kina var i en konstant endring. Skaff deg venner lokalt så får du den bistanden du trenger for å manøvrere deg igjennom papirmøllene er rådet Dimitri gir.

Oslo Brewing Company på Tianmu Beer Festival 2022 i Taipei, Taiwan. Foto: Oslo Brewing Company.

Vær forberedt

Selv om det ikke finnes noen universaloppskrift på eksport så skader det ikke å være litt forberedt før du setter kursen ut i verden. Dimitri råder deg til minst å gjøre følgende:

  • Kom deg ut, skaff deg venner og bygg deg et godt nettverk

  • Gjør en grundig undersøkelse av markedet

  • Skaff deg innsikt i distribusjon og verdikjedene rundt produktet ditt

Og til slutt og ikke minst, brett opp ermene og skrid til verket. Ingen produkt er så bra at de selger seg selv, avslutter han.

Det finnes hjelp

For deg som har internasjonale ambisjoner finnes det hjelp. Innovasjon Norge har behjelpelige utekontor i flere land som kan bistå. Det samme kan Norges mange ambassader og konsulater rundt omkring i verden.

Denne høsten kan du også bli med på eksportkurset som vi i Norges vel arrangerer.

 

Anne Tollerud