- Vi har som mål å få folk til å våkne litt
Det er mange fallgruver for både nye og erfarne etablerere, og juridiske tvister er kanskje de aller skadeligste. Nå får gründere på Øvre Romerike og i Follo-regionen tilbud om juss-råd i etablererprogrammet som tilbys gratis gjennom fylket og kommunene.
- Det er rett og slett for lite kunnskap om juss i næringslivet, så vi har som mål å få folk til å våkne litt, sier Norges Vels nye samarbeidspartner Berit Lund Koksvik i BLK Rådgiving & Rettshjelp. I tillegg til å ha juridisk kompetanse, er hun også gründer.
Etablerertjenesten er et kostnadsfritt lavterskeltilbud om veiledning og opplæring til deg som planlegger å etablere egen virksomhet, er nystartet, eller vil utvikle din nåværende bedrift. Etablererkontorene tilbyr veiledning og grunnleggende etablererkurs som omfatter forretningsmuligheter, forretningsplan og markedsføring – og nå også juss.
Med juss blir tilbudet komplett
- Å starte bedrift er krevende, du må ha kunnskap om mange områder, ikke bare om produktet eller tjenesten din. Vi som jobber med etablerere kan mye om å tolke marked og økonomiske trender, men har mindre kunnskap om juridisk risikohåndtering. Derfor er vi glade for å ha fått med Berit i BLK Rådgiving & Rettshjelp på laget, sier seniorrådgiverne Marius Sandvik og Mats Olsen i Norges Vel. De har begge lang erfaring i å hjelpe etablerere, henholdsvis gjennom Etablerertjenesten Follo og Øvre Romerike Etablerertjeneste.
Gjennom samarbeidet med BLK Rådgiving & Rettshjelp får deltakerne på etablererkurs oversikt over juridiske muligheter og trusler sammen med forslag til å kvalitetssikre prosesser og redusere risiko for virksomheten.
Jobber aller helst forebyggende
Mange småbedrifter havner i problemer fordi de ikke har tenkt på det juridiske. Det kan koste dem dyrt, og noen går dessverre konkurs. Berit anbefaler derfor sterkt å sette av en pott til forebyggende juridisk arbeid i bedriften for å unngå tidkrevende og kostbare tvister.
Virksomheter og mennesker bruker mye tid og energi på å håndtere konflikter
- I mitt daglige virke hjelper jeg blant annet klienter med kontrakter, får inn tvister som skal løses, og gir råd om hvordan unngå å gjøre samme feil flere ganger. Jeg jobber aller helst forebyggende, for gjennom årene har jeg sett at virksomheter og mennesker bruker mye tid og energi på å håndtere konflikter og vanskelige situasjoner. Mange får helseproblemer underveis i disse sakene, som ofte er langvarige, sier Berit.
Hun forteller at slike saker er svært kostbare, både forretningsøkonomisk og menneskelig. Hadde etablererne vært mer oppmerksomme på jussen i forkant, kunne mye av tiden i stedet blitt brukt på verdiøkende aktiviteter og lønnsomhet.
Juss bør være en del av hele bedriftens liv
Alle bedrifter omgis av juss, uansett om du skal starte en ny eller har en etablert bedrift. Å følge gjeldende lover og forskrifter, også kalt compliance, og å vurdere juridiske problemstillinger bør derfor innlemmes i bedriftsetableringen og i hele bedriftens liv.
- Mange ønsker for eksempel å lage kontrakter selv, men har ikke den grunnleggende kunnskapen som skal til. I mange av mine saker ser jeg at dårlige kontrakter fører bedrifter inn i langvarige konflikter. Det kan blant annet gjelde avtaler om utleie, innleie eller samarbeid, sier Berit.
En dårlig kontrakt kan gi langvarig og kostbar konflikt
De siste to årene har Berit arbeidet med flere høykonflikter. En bedrift hadde skrevet en konsulentavtale selv, og gjort store forundersøkelser. Det var et av de bedre forsøkene hun hadde sett, allikevel feilet de stort. Det ble nok et eksempel på at avtaler bør skrives av eksperter.
- Her blandet bedriften blant annet begrepene selvstendig oppdragstaker med definisjonen av hva en ansatt er reelt sett, og regelverket rundt dette er forskjellig. De var enige om leveransen, men problemet som oppstod var om leverandøren var ansatt eller ikke. En jurist med kompetanse på dette feltet kunne på forhånd skrevet eller kvalitetssikret en slik kontrakt, og ordnet de praktiske tingene rundt dette på noen få timer. Men nå måtte bedriften ut med flere hundre tusen kroner i sakskostnader i etterkant, sier Berit.
Coronakrisen understreket behovet for juss
Mange etablerere har ikke en gang en forretningsplan, de mangler fundament for bedriften. I denne grunnmuren for bedriften må det legges en del juridiske grunnsteiner. Det handler blant annet om forbrukerrettigheter, personvernforordningen (gdpr), hva slags arbeidskraft man skal ha. Skal det være fast ansatte eller innleide? Mange småbedrifter havner i problemer fordi de ikke har vurdert risikobildet eller sett på det juridiske.
Det er så trist å se bedrifter som har hatt suksess og var bygget for suksess, men ikke var forberedt på en krise og dermed ikke overlever.
- Under coronakrisen opplevde mange etablerere store problemer. Et eksempel er reiseoperatøren der avbestillingene strømmet inn, men som ikke hadde økonomi til å betale tilbake alle de avbestilte reisene. Han hadde ikke arbeidet med risikovurdering, eller tenkt på at bedriften kunne komme opp i en slik krise. Risikovurdering bør være en grunnleggende tankegang. Det er så trist å se bedrifter som har hatt suksess og var bygget for suksess, men ikke var forberedt på en krise og dermed ikke overlever. Også store seriøse aktører bommer på dette, sier Berit.
- Mange går konkurs selv om bedriften går bra. En typisk feil mange gjør er å ikke betale sine statlige forpliktelser. Mange gründere hopper over det juridiske ansvaret for ansatte, kunder, myndigheter og egen bedrift. Derfor er jeg opptatt av å snakke om de sentrale fallgruvene og å følge opp med kunnskapsformidling. Forretningsutvikling og juss må gå hånd i hånd når du etablerer og driver en bedrift.
Mange tror terskelen for juridisk bistand er høy
Mange gründere, men også ledere i større bedrifter, opplever at terskelen for å innhente juridisk bistand er for høy. De tenker at det er veldig kostbart og at de ikke har forutsetninger for å forstå hvor mange timer juristen trenger på oppdraget. Derfor prøver de å løse ting selv, og derfor går det alt for ofte galt.
- Dette er en tilnærming jeg ofte kjenner igjen når folk tar kontakt. Om de hadde kommet til meg med litt bedre innsikt i bedriftens juridiske rammer, eller visst litt mer om hva de trenger bistand til innenfor hvilket rettsområde, ja da kunne vi fått en annen samtale, sier Berit.
- Og det er nettopp denne terskelen vi har noen gode perspektiver og løsninger på, som gjør at jeg anbefaler å bli med på kursene i regi av Etablerertjenestene, sier hun.
Høstens kurs og arrangementer
I samarbeidet med Etablerertjenestene i Follo og på Øvre Romerike bidrar Berit med kunnskapsformidling der hun snakker ærlig om mulige fallgruver og kriser.
- Jeg vil bidra med ei verktøykasse som består av alt fra maler og videoer og kurs, alt hva deltakerne trenger. Det som er viktig for meg er å gjøre kunnskapen tilgengelig. Jeg mener at god regeletterlevelse selger. Har du kontroll på forbrukerrettigheter, egne forpliktelser og ansvar, blir du mer profesjonell og attraktiv for kunder og samarbeidspartnere.
- Vi planlegger en rekke ulike arrangementer for å belyse problemstillingene rundt etablering, selskapsdrift og juss utover høsten. Disse kursene passer for både nyetablerte og godt etablerte, så følg med på våre nettsider og på facebook, avslutter Marius.
Etablerertjenestene er finansiert av Viken fylkeskommune.
Følg med på Startup Viken for kursutlysninger
Følg oss på facebook
Øvre Romerike Etablerertjeneste