Digitale verktøy for landbruket i Mosambik
Som mange afrikanske land har Mosambik opplevd betydelig vekst innen digital teknologi, og landbruket er en sektor som har begynt å dra nytte av denne utviklingen. Økt digitalisering av landbruket har potensial til å forbedre effektiviteten, bærekraften og inntektene for småskalabønder.
Andelen mobiltelefoner blant bønder i Mosambik er høy, og det er økende bruk av mobile betalingstjenester og apper som forenkler hverdagen, mens bruken av digitale hjelpemidler for landbruket er minimalt. Barrierer for adopsjonen av disse er blant annet dårlig brukervennlighet, manglende offline-funksjonalitet og høye nettilkoblingskostnader.
Videre så trenger småskalabønder enkel tilgang til kreditt, særlig i tider utenom produksjonssesonger, men disse er ofte utenfor det formelle banksystemet da de mangler sikkerhet til å ta opp lån, det er få lokale långivere, og generelt lite tilgang til kreditt.
Norges Vel har i samarbeid med selskapet Hiveonline tilgjengeliggjort det digitale verktøyet My.Coop i Mosambik, som har løsninger til disse barrierene.
Program
Growing Resilience
Land
Mosambik
Periode
2024 - 2028
Kontaktperson
Partner
Donor
Mål
Dette er et delprosjekt av Bærekraftig verdikjeder for cashew og peanøtter i Mosambik som har hovedmålsetninger om å øke småskalabøndenes inntekter, støtte kommersialiseringen av sektoren, og bidra til å effektivisere verdikjedene. My.Coop vil hjelpe småskalabønder å planlegge vekstsesonger, finne kjøpere av nøtter, få aksess til lån, i tillegg til at verktøyet gir landbrukskooperativer løsninger for mer effektiv drift.
Om prosjektet
I prosjektperioden har vi følgende hovedaktiviteter for å nå de overordnede målene:
1. Opplæring og kapasitetsbygging. Småskalabønder vil bli opplært i å bruke My.Coop som et effektivt verktøy for digital administrasjon av produksjon og salg av cashew og - peanøtter.
2. Tilgang til markeder. Etablere nettverk av oppkjøpere i systemet for å gi småskalabønder økt tilgang til oppkjøpere, samt tilgjengeliggjøre informasjon om gjeldende markedspriser på nøtter, slik at bøndene kan ta mer informerte beslutninger om når og hvor de skal selge sine produkter.
3. Tilgang til finansielle tjenester. Utvikle systemet og inngå avtaler for at småskalabønder kan kobles til långivere og andre tjenesteleverandører slik at de lettere får tilgang til kreditt, lån og forsikring.
4. My.Coop for kooperativer. Innføre appen i kooperativene for å effektivisere driften, forbedre økonomistyring, raskere kommunikasjon mellom medlemmer, utbetalinger av salgsinntekter, medlemsadministrasjon, arrangering av opplæring og kurs, forbedre datainnsamling og analyse m.m.
5. Likestilling og rettferdig økonomisk fordeling. Gi tilgang til informasjon og ressurser for å styrke kvinner og unge bønder, ved å gjennom My.Coop tilby lik tilgang til ressursene, opplæring og markeder.
6. Samarbeid med andre digitale hjelpemidler. Utvikle og tilrettelegge for sameksistens og datautveksling med andre systemer som værvarslingstjenester, ConnectCaju (cashewsektorens mobilapp) m.fl. for å styrke verdikjedene og tilgangen til informasjon.
Norges Vels rolle og bidrag
Prosjektledelse og kvalitetssikring
Hovedkontakt ovenfor systemeier Hiveonline
Koordinering av design, systemutvikling og innføringen av My.Coop hos partnere
Rådgivning eksport, avtaler og forretningsprosesser