En visuell fornyelse
Norges Vel lanserer en ny visuell identitet som forener historie og fremtid.
–Det er litt av en utfordring å fornye det visuelle uttrykket til en organisasjon med en over 200 år lang historie. Det har vært en spennende oppgave, og vi er stolte av resultatet, sier kommunikasjonssjef Leif-Arne Kristiansen i Norges Vel.
Vår hverdag har blitt stadig mer visuell og kravene til digital kommunikasjon endrer seg hele tiden. For å nå gjennom må man også evne å holde seg visuelt oppdatert. Det har vært utgangspunktet for det profilarbeidet som Norges Vel nå har gjort.
– I dag er en visuell profil noe helt annet enn bare for noen år tilbake. Det forventes at vi som organisasjon skal være til stede på mange ulike plattformer, i mange kanaler og kommunisere enda mer målrettet mot ulike målgrupper. Derfor har vi behov for en helt annen fleksibilitet og lekenhet i det grafiske uttrykket enn vi hadde med gårsdagens profilmaler og håndbøker. De har gått ut på dato, sier Kristiansen.
I kjernen av den nye profilen finner vi begrepet drivkraft
–Er det ett begrep som kjennetegner Norges Vel opp gjennom historien, så er det drivkraft. Det å utvikle og drive frem nye ting er kjernen i det vi driver med i dag og det organisasjonen har hatt som oppdrag helt siden starten. Den nye profilen skal bidra til å kommunisere dette.
I tillegg legger profilen vekt på aktualitet og fremtid.
–Norges Vel har hatt mange viktige samfunnsoppdrag opp gjennom årene. I dag handler det om å være en drivkraft i utviklingen av en bærekraftig og fremtidsrettet matsektor både i Norge og internasjonalt. Den nye logoen skal visualisere dette. Den peker fremover og gir en hentydning til at veien fremover er sirkulær, men at vi fortsatt har et stykke å gå. Og så ønsket vi å få den runde formen tilbake som en del av logoen og uttrykket vårt. Den aller første logoen til Norges Vel var faktisk sølvmedaljen, så med dette føler vi at vi også har tatt med oss en viktig del av historien.
Stegvis utrulling av ny profil
Den nye profilen rulles ut stegvis i tiden fremover, og vi kommer til å se en mer visuelt leken organisasjon.
–Det skjer så utrolig mye spennende hos oss, både på det nasjonale og det internasjonale området. Vi opplever en interesse og aktualitet rundt mat som vi ikke har sett på lenge og alt det gode arbeidet fortjener virkelig å bli løftet enda et hakk gjennom det visuelle, avslutter Leif-Arne Kristiansen.
I arbeidet med ny grafisk profil har Norges Vel jobbet tett sammen med brand designer Thomas Andersen i Thomashawk Design Studio.