Hvorfor kjøper vi franske poteter?

Siv Kristiansen i potetåkeren - norske poteter så klart!

Siv Kristiansen er gründermedlem i Norges Vel og kvinnen bak virksomheten Day of Week. Hun stiller dette og mange andre spørsmål om maten vår. Nå vil hun hjelpe oss å velge sunnere, kortreist og mer bærekraftig mat.

GRÜNDERMEDLEM
Vi er stolte av å presentere Siri Kristiansen og Day of Week som gründermedlem. Sjekk ut hvordan du eller din organisasjon kan bli gründermedlem i Norges Vel.

- Hvorfor velger vi som forbrukere franske delikatessepoteter i butikken, fremfor kortreiste, norske poteter som er like gode? Og hvilke endringer må til i matsystemet for at vi skal kjøpe mer lokal og norsk mat, spør hun.

Blir trigget av modernisering

Siv er leder og grunnlegger av Day of Week, og jobber med utvikling av et digitalt matsystem for lokal omsetning av mat og drikke. Hun har alltid hatt interesse for mat, men etter fullførte studier i markedsføring og ledelse, gikk hun aller først til en spennende jobb i Nets som utvikler informasjons- og betalingsløsninger.

-  Jeg blir trigget av modernisering, og å forstå brukerne og koble dem til gode verdikjeder. Dette er kunnskap som gjelder for alle bransjer, og etter 10 år med teknologi var det spennende å komme inn i matdomenet, sier Siv.

Hun flyttet fra Oslo til Kristiansand. Her arbeidet hun blant annet i to familiebedrifter der hun ble kjent med hele verdikjeden fra innsikt og produktutvikling til produksjon, markedsføring og salg. I begge jobbene lærte hun hvor viktig det er med godt kjedesamarbeid for å nå ut til forbruker.

Deretter startet den virkelige matreisen

- Nå har begge døtrene inntatt kjøkkenet, og jeg ser at kundereisen har begynt å endre seg veldig. Det er økt fokus på bærekraft og de unge er svært opptatt av dette.

Sammen med døtrene, og mannen som også jobber med teknologi, begynte Siv å tenke på hvordan de kunne gjøre en forskjell. Hva kan man gjøre for å handle mer lokalt? Hva må til for å innovere? Hvordan stimulere lokale produsenter? Hvordan få dette til å gå sømløst i et lokalt marked?

Jeg hadde ingen erfaring som gründer

- Fra september for to år siden har jeg arbeidet med dette på heltid. Jeg ville jobbe med hele matreisen, finne ut hvordan vi kan samarbeide best mulig for å bidra til å løse globale utfordringer med lokal innsats. Men jeg hadde ingen erfaring som gründer, og ingen kunnskap om hjelpemiddelapparatet – det var også en reise, ler Siv.

Har kartlagt produsenter og forbrukere

- Agder ligger helt i bunn på lokalmat-omsetning. Dette ville vi gjøre noe med, så vi søkte Agder fylkeskommune om støtte til et forprosjekt for å kartlegge hvordan vi kan øke adgang til markedet for produsenter og tilgang til lokalmat for forbrukere. Vi så at forbrukerne hadde store forventninger, men at produsentene ikke hadde infrastrukturen og markedskompetansen som skal til.

Det var meg og mine døtre på reise mellom gårdene, på kryss og tvers av Agder

Gjennom forprosjektet jobbet Siv mye med forbrukere og marked. I fokusgrupper avdekket hun hva behovet var og om det var ønsker om noe som ikke finnes på markedet i dag. I fjor møtte hun mange ulike matprodusenter i ulike kategorier.

- Det var meg og mine døtre på reise mellom gårdene, på kryss og tvers av Agder. Vi ville finne ut hvordan deres hverdag er. Det var fint å komme som en familie og møte en familie, det er jo gjerne familiedrift på en gård.

Utvikler digitalt økosystem for lokalmat

- Day of Week utvikler et digitalt økosystem. Alle har hørt uttrykket fra «jord til bord», vi jobber fra bord til jord og tilbake igjen. Da finner vi ut hvilket sluttprodukt vi skal sette sammen, etter klare ønsker fra markedet.

I samarbeid med Norkart er vi i gang med matkartet, der vi ser på hvilke innovasjoner som kan ligge i å bruke kartdata: Fra ulike typer husholdninger til opplevelser og lokalmat som henger tett sammen.

- Jeg har stor respekt for både store og små produsenter. De er veldig endringsvillige, men trenger hjelp til å redusere risikoen ved endringer. Det er en modningsprosess, hva er det forbrukerne, kokkene og restaurantene etterspør? Kanskje må produsentene justere og fornye seg?

Det er lang vei fra bondens marked og rekoringer, til å bli en del av et etablert marked

Matopplevelser er en stor del av måltidet, spesielt når det er levert av lokale produsenter. Restauranter som skal bruke lokalmat må kunne spore alle ledd i produksjon, bearbeiding og distribusjon. For å øke matsikkerheten må informasjonen digitaliseres.

- Det er en lang vei fra bondens marked og rekoringer, til å bli en del av et etablert marked. Vi skaper de trinnene produsentene kan vokse på – litt mer forsiktig. Vi vil skape de innovasjonsarenaene som større bedrifter har, men som små produsenter ikke har økonomi til.

Siv Kristiansen var en av foredragsholderne på Bærekraftskonferansen i Kristiansand i sommer. Foto: Bærekraftsfestivalen.

Det burde være lett å spise lokalt

- Det er et stort sug i markedet etter lokalmat, men tilbudet er ikke stort og modent nok. Folk ønsker kanskje å få levert et helt måltid, ikke bare egg eller ost. Vår ambisjon er å gjøre det lett å lage mat av lokale råvarer. Både for privatmarked og lokale kjøkken, sier Siv.

I det siste har hun jobbet med Gladkjøkkenet, der konseptet går ut på at venner lager et måltid sammen med veiledning av en kokk. De vil nå satse på en lokal meny med lokale råvarer. Derfor samlet de 16 lokale produsenter for sammen å skape en lokal reise gjennom et fire-retters måltid med drikkepakke.

Handler om å gjøre noe med en ide!

- Vi fant ut at vi sitter på så mye relevant erfaring, at vi ikke kunne la vær å gjøre dette. Det handler om å gjøre noe med en ide! Men det gjelder også å være tålmodig i det løpet. Det er ingen rask vei, det er en prosess. Det ligger mye læring i det, sier Siv.

Hun legger til at nettverk og partnere er veldig viktig. Og som fersk gründer har hun brukt mye tid på politisk arbeid, og snakket med politikere og det offentlige om mat og næringsinteresser. Hun har også jobbet tett med Business Region Kristiansand helt fra starten, og med landbrukskontorer lokalt.

Siv og mannen har lagt inn mye kapital i selskapet selv, i tillegg har de fått støtte av Innovasjon Norge, Agder fylkeskommune, og i 2022 mottok de også støtte fra Norges Vels næringsutviklingslegater.

Bra match med Norges Vel

- Kontoret vårt ligger i Bølgen bærekraftsenter i Kristiansand, og der fikk jeg tidlig tips om Norges Vel. Nå som vi vet mer om hvor vi har vårt fokus, var det et naturlig tidspunkt for å melde oss inn som gründermedlem. Vi følger med på deres prosjekter, som vi kan lære mye av.

- Dere har en god profil som matcher oss godt. Det er ikke mange miljøer som er både kommersielle og ideelle, slik dere er innen landbruk og matproduksjon. En annen fordel med medlemskapet er tilgang til nettverk, nettverk vi kan dele erfaringer med, og som gjerne er gode til å fremsnakke hverandre.

Siv synes også at Norges Vels arbeid med å ta norske gründere med til det årlige Europeiske investorforumet Tech Tour i Danmark er interessant:

- I 2023 er ambisjonen å skalere opp, med mål om å introdusere løsningen vår i markedet. Vi håper vi kan finne interessante investorer, også med tanke på bærekraftsmålene vi alle skal nå innen 2030. Vi trenger litt fart nå!


Vil du også bli Gründermedlem?

Vi har laget et personlig medlemskap for deg som er gründer innen landbruk, matproduksjon og matrelaterte næringer.

Anne Tollerudgrundermedlem