Skal folkefinansiere lokal mat

pexels-fauxels-3228685.jpg

Folkefinansiering, eller crowdfunding, er en økende trend i Norge. Nå lanserer Norges Vel en egen portal for folkefinansiering av bærekraftig og lokal mat, tradisjonshåndverk og lokale opplevelser. Portalen har fått navnet Drivkraft.

%C3%98yvind+.jpg

–Vi ønsker å koble gründerne og igangsetterne der ute sammen med de stadig flere som får opp øynene for det lokale og bærekraftige. Vi jobber med mange av disse til daglig, og vet at det ofte er den siste lille biten av finansiering som stikker kjeppene i hjulene for et nytt og spennende produkt, sier Øyvind Ørbeck Sørheim som leder Norges Vel.

Samtidig er det stadig flere som ønsker disse produktene eller satsingene velkommen. Særlig Norgesferien 2020 gjorde at mange fikk gode og spennende opplevelser av lokal mat og håndverk.

–Det er ikke tvil om at dette er noe vi vil ha mer av. Og vi tror viljen er til stede for å støtte de som har en god ide. Det handler om å være en del av et fellesskap og heie på hverandre. Det er nettopp dette fellesskapet vi ønsker å skape med Drivkraft, forklarer Ørbeck Sørheim. 


Øker kraftig

Folkefinansiering handler om å skaffe finansiering til et prosjekt eller produkt ved hjelp av mange mindre bidrag. Ofte får bidragsyterne noe igjen i form av en belønning, gjerne en symbolsk gave, andre ganger kan finansieringen være organisert som forhåndskjøp av et produkt som snart er klart for markedet.

Det norske markedet for folkefinansiering doblet seg i 2020, og i fjor ble nesten 900 millioner kroner samlet inn på denne måten, viser en undersøkelse gjort av Norwegian Crowdfunding Association i samarbeid med Universitetet i Agder. Folkefinansiering basert på donasjoner og belønning øker og er populære bidragsformer i Norge. Det er denne formen for finansiering Drivkraft baserer seg på. Drivkraft er utviklet i samarbeid med bidra.no, som er en av de norske plattformene for folkefinansiering.

Gode muligheter for å lykkes

– Mulighetene for å skaffe finansiering er mange og mye handler om å markedsføre seg selv og sin historie. Vi ønsker at Drivkraft skal bli rammene for dette innen segmentet lokal mat, tradisjonshåndverk og lokale opplevelser i Norge.

–Vi kommer til å legge betydelige ressurser i å fremme Drivkraft og mulighetene portalen gir. Bærekraftig matproduksjon er et av de viktigste områdene vi i Norges Vel jobber med, så dette er en viktig del av vårt samfunnsoppdrag som organisasjon, avslutter Øyvind Ørbeck Sørheim i Norges Vel.

Villbrygg på drivkraft2.png

Villbrygg er først ut

Første kampanje i Drivkraft er fra produsenten Villbrygg. De trenger hjelp til å finansiere innkjøp av urter så de kan fortsette å skape alkoholfri drikke med et mangfold av spennende og lokale smaker.

Les mer og bli med på å støtte deres produksjon av norsk drikke på norske økologiske urter.

Anne Tollerud